چیکار کنیم اگه وزنمون استاپ کرد؟

اول از همه دوباره تاکید کنم که من پزشک یا متخصص تغذیه نیستم. هر چیزی اینجا می نویسم از تجربیات خودم بوده و لزومن شاید علمی نباشه و احتمالن نتیجه مشابهی هم برای هرکسی نخواهد داشت. 

دوم اینکه به نظرم قبل از شروع کاهش وزن یه سر دکتر برید و بهش بگید که می خواین شروع به رژیم و کاهش وزن کنید و ازش بخواهید براتون آزمایش خون کامل و اگر که سابقه مشکلات هورمونی دارید آزمایش هورمونی براتون انجام بده که ببینید اگر جایی مشکلی وجود داره که باعث اختلال در روند کاهش وزنتون در آینده می شه درمانش کنید. مخصوصن تیرویید و ویتامین D رو بگید جز آزمایشتون باشه. ما ایرانی ها اصولن همه کمبود ویتامین D داریم. یکی از مهمترین ویتامین ها که نقش بسیار بزرگی در پیشگیری از سرطان و بیماری های دیگه داره. همه ویتامین ها مهم هستن اما کمبود ویتامین D می تونه خطرناک باشه. هم قرصهاش هست هم آمپولش. آمپولش رو اگه بزنید چون دوزش بالاست و سیصدهزار هست ماهی یکبار باید تزریق بشه و اگه قرص با دوز پنجاه هزار استفاده می کنید هفته ای یک بار (ترجیحن با غذا خورده بشه) و اگر دور پنج هزار استفاده میکنید روزی یکی. من خودم آمپولش رو می زنم چون یادم می ره قرص بخورم. فقط یادتون باشه سر از خود ویتامین D نخورید چون هر چیزی خوبی زیادش مضر خواهد بود. حتمن با دکتر مشورت کنید. من خودم از وقتی فهمیدم ویتامین Dام پایین هست و شروع به درمان کردم همون دو تا دونه مویی که ازم می ریخت هم دیگه نمی ریزه.


خب بریم سر اصل ماجرا یا همون شوک های معروف! من از روی تجربه ی بارها و بارها کاهش و افزایش وزنی که طی بیست سال گذشته داشتم متوجه شدم که روی یک سری از وزن ها گیر دارم! مثلن یکی وزن 60 هست، اون یکی وزن 64 هست و یکی دیگه 71 و تازگی ها هم فهمیدم که وزن 54 هم همین مساله رو برام پیش میاره. مشکل اینجاست که اگر بخوام ازشون رد بشم و برم بالا و وزن زیاد کنم طول می کشه و بالعکس اگر بخوام وزن کم کنم طول می کشه تا ازش بیام پایین تر یا به قول معروف روشون استاپ می کنه بدنم! حالا این شوک ها به دو درد می خورن! یکی برای پشت سر گذاشتن این وزن های گیر (اسم از خودم ساختم همین الان!!) یا برای مواقعی که با وجود رعایت رژیم و برنامه غذایی و ورزشی تون وزنتون تکون نمی خوره و پایین نمیاد! یک: بدن با بدن فرق میکنه! یک عده هستن مثل من که مثل آب خوردن وزن زیاد می کنم و به همون منوال راحت هم وزن کم می کنن. یک عده هم هستن که ماهی به زور یک کیلو وزن کم می کنن. بازم تاکید می کنم که اول از طریق دکتر پیدا کنید که دلیل سخت وزن کم کردنتون چی می تونه باشه. اگر مشکل جسمی و هورمونی نداشتید صبور باشید. ممکنه بدن شما روند کاهش وزنش به کندی صورت می گیره. چیز مهم دیگه ای که اهمیت داره و خیلی هم اهمیت داره اینه که به روتین عادت نکنید! چه توی رژیم غذایی و چه توی ورزش! اگه بدن تون به برنامه همیشگیتون عادت کنه دیگه به درد نمی خوره! اینجاست که شوک ها وارد می شن! منظور از شوک تغییر در برنامه همیشگی تون هست. دو حالت داره. اگر که مدت هاست رژیم کم کالری دارید و حواستون خیلی جمع بوده و کم خوردید اما وزنتون ثابت مونده باید دو سه روز به خودتون مرخصی بدید و کالریتون رو ببرید بالا. حتی ممکنه یک کیلو هم چاق بشید اما بعد از دو سه روز اگه بتونید دوباره برگردید به برنامه قبل از شوک ، به احتمال خیلی زیاد از وزنی که استاپ کرده بودید پایین تر میاین و روند کاهش وزنتون ادامه پیدا میکنه. بالعکس اگه چند وقته که یکم برنامه غذایی رو سرسری گرفتید و زیرآبی دارید می رید باید واسه دو سه روز کمربندتون رو حسابی سفت کنید و کالری دریافتی رو بیارید پایین. من خودم یادمه اون دو شب ها از زور گرسنگی خوابم نمی برد اما به امید صبحانه فرداش بخوابید! من که خودم رو اینطوری گول می زدم. 


سعی کنید برنامه غذایی و ورزشی تون متغیر باشه که بدنتون بهش عادت نکنه. توی دوران کاهش وزن خیلی حواستون رو جمع کنید که زیرآبی نرید و تقلب نکنید. منو الان نبینید که همه چی میخورم (کم البته). دوران کاهش وزنم واقعن مراقب بودم. اما می تونم این اطمینان رو بهتون بدم که بعد از کاهش وزن و رسیدن به وزن دلخواه و با اعتماد به نفسی که به خودتون در تغییر لایف استایلتون پیدا کردید می تونید چیزایی که هوس کردید رو بخورید. 


یه چیز دیگه اینکه من برای خودم روتین روزانه دارم. یک سری مواد غذایی سالم و مورد نیاز برای بدن رو سعی میکنم هر روز بخورم. اینکار هم به برنامه غذایی روزانه نظم و ترتیب می ده هم باعث می شه بخش اعظم کالری تخصیص داده شده ی روزانه با مواد سالم پر بشه و احساس سیری داشته باشید. (نذارید گرسنه بشید هیچوقت! تعداد وعده های غذایی رو بیشتر اما حجمش رو کم کنید). به طور مثال من روزی یک تکه شکلات تلخ می خورم حتمن. آجیل غیر بوداده شده و خام می خورم به مقدار کم. آجیل ها اگه شور و بو داده نباشن معدن خوبی برای چربی های مورد نیاز بدن هستن اما به علت کالری بالایی که دارن باید در خوردنشون تعادل رو نگه دارید. موز حتمن یکی می خورم در طول روز. سعی می کنم آواکادو بخورم (می دونم پیدا کردن آواکادو توی ایران سخته اما می تونید جانشین های بهتر براش پیدا کنید (برای اینه که می گم خودتون باید شروع کنید به تحقیق کردن و خوندن سایت های سلامتی ) به طور مثال من سایت http://www.coca.ir  رو پیشنهاد می کنم. هزار تا مطلب به درد بخور برای تغییر لایف استایل و کاهش وزن و ورزش به همراه هزار جون مطلب جالب دیگه می تونید پیدا کنید. عضو وب سایتشون بشید تا هر شب مقاله ها رو به ایمیلتون بفرستن. 


با آرزوی موفقیت برای همه تون

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.