تجربیات هدیه - قسمت اول - ورزش

اپلیکیشن MiCoach
دویدن همیشه برای من غول گنده‌ی مرحله‌ی آخر بوده. به خاطر چاقی و اضافه‌وزنی که برمی‌گرده به دوران کودکی، هیچ‌وقت فکرش رو هم نمی‌کردم که یه روزی بتونم بدوم. یه آرزو داشتم که بیشتر برام خیال بود: این که بتونم توی ماراتن شرکت کنم؛ یا حداقل توان شرکت در ماراتن رو داشته باشم. ولی هیچ وقت حتی یک‌ذره هم امیدوار نبودم که این آرزو، شدنی باشه.
ماجرای رژیم گرفتن پریسا و من خیلی شبیه همه. منم از بچگی چاق بودم و توی بدترین وضعیت، با قد 155، وزنم رسیده بود به 80 کیلو. یه دوره‌هایی با رژیم‌های من‌درآوردی وزنم رو کم کردم و نهایتاً رسوندم به 59-60 و راضی و خوشحال، فکر نمی‌کردم پایین‌تر از این هم بشه. بعد از ازدواج و سر کار رفتن، وزنم دوباره رفت بالا و رسید به حدود 79. این جریان حدوداً مال چهار تا پنج سال پیشه. از همون موقع رژیم کالری‌شماری رو دست و پا شکسته شروع کردم و طی این سال‌ها، کم‌کم وزنم رو آوردم پایین و رسوندم به 53. توی یه بازه‌های زمانی طولانی هم به دلیل فشار کاری و یک سری مسائل دیگه، وزنم رو یه جاهایی ثابت نگه داشتم که خیلی هم به خودم فشار نیارم و روند کاهش وزنم سریع نباشه. این کار اتفاقاً خیلی بهم کمک کرد که بتونم راحت‌تر عادت کنم که وزنم پایین‌تره، نیاز بدنم به غذا کم‌تره و می‌تونم یواش یواش برستم به وزن دل‌خواه.
ورزش من تا مدت‌ها محدود می‌شد به پیاده‌روی. خیلی کم‌تر خارج از خونه، و بیشتر از همه روی تردمیل. یک وقت‌هایی با ترس و لرز، روی تردمیل یکی دو دقیقه هم می‌دویدم و سریع برمی‌گشتم به حالت راه رفتن و بهانه می‌آوردم نفس ندارم. اون موقع حدود 67 کیلو بودم و دویدن هنوز برام یه آرزو بود.
مای‌کوچ، رو برادرم بهم معرفی کرد: اپلیکیشن دوی شرکت آدیداس. کارش چطوره؟ راحت و بی‌دردسر.
اپلیکیشن رو نصب می‌کنین، می‌رین توی سایت http://micoach.adidas.com ثبت‌نام می‌کنید، و توی مرحله‌ی بعدی برنامه‌ی ورزش‌تون رو مشخص می‌کنین.
من با برنامه‌ی کاهش وزن شروع کردم. با توجه به این که بیشتر از یکی دو دقیقه نمی‌تونستم بدوم، برنامه‌های روزهای اول خیلی کوتاه و سبک بود. دویدن با مای کوچ چندتا سرعت داره، سرعت آبی، راه رفتن معمولیه. سبز، جاگینه، یعنی دویدن آرومی که توش می‌تونی راحت حرف بزنی و به نفس‌نفس نیفتی. توی سرعت زرد هنوز می‌تونی حرف بزنی، ولی به نفس‌نفس می‌افتی و قرمز هم دویدنیه که تو رو حسابی از نفس می‌اندازه و نمی‌تونی حرف بزنی. اگه روی تردمیل نمی‌دوین، می‌تونین جی‌پی‌اس موبایل‌تون رو روشن کنین و برنامه‌ی دوازده دقیقه‌ای Assessment workout رو شروع کنید تا خودش براتون سرعت رو محاسبه کنه. من چون روی تردمیل می‌دوم، هیچ آرشیوی از سرعت دویدن و مسافت طی شده ندارم، فقط کالری‌ای که تردمیل بهم می‌گه سوزونده‌ام رو توی یه اپلیکیشن دیگه وارد می‌کنم که عصای دستم توی غذا خوردن و کالری‌شماریه. اسمش هست Noom و کارش آرشیو کردن کالری روزانه است، چه غذایی که خوردید، چه کالری‌ای که سوزوندید. چیز ساده‌ائیه و کار باهاش هم آسونه. مثل اپلیکیشنی که پریسا معرفی کرده، وزن و قد رو وارد می‌کنید و کالری روزانه‌تون رو محاسبه می‌کنه و براتون نمودار تغییر وزنی می‌کشه، قدم‌هاتون در طول روز رو می‌شماره و این‌جور کارها. البته فرقی که داره اینه که کالری روزانه‌تون رو اجازه نمی‌ده کم‌تر از 1200 در نظر بگیرید.
سخت‌ترین کاری که با مای کوچ دارید، اینه که طبق برنامه‌ریزی‌تون عمل کنید. من چون تنها بودم و برخلاف پریسا، اصلاً عضو فروم و گروه ورزشی نشده‌ام توی این چند وقت، خیلی وقت‌ها پیش می‌اومد که برنامه‌ام رو عقب و جلو بندازم، اما هر چقدر که پیش رفتم، دیدن تاثیری که داشت، این‌قدر من رو به هیجان می‌آورد که پای‌بند بودن به برنامه راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌شد. وقتی شروع کردم، فقط دو دقیقه می‌تونستم بدوم، آخر برنامه‌ی ماه پیش‌ام یک ساعت دویدم و برنامه‌ی جدیدم، تمرین برای نیمه‌ماراتنه.
می‌دونم که آدیداس یک سری لوازم دیگه هم تحت برند مای کوچ زده که فروشگاه‌های ایران هم دارن اما هیچ وقت دقت نکرده‌ام که چی هستن و قیمتشون چقدره. برای من که استفاده از همین اپ کفایت می‌کرد.
اپلیکیشن نایکی
اپلیکیشن Nike Training Club یا NTC، مجموعه‌ای از ورزش‌های خوب و مفیده که توی دسته‌بندی‌های مختلف، بین پانزده تا چهل و پنج دقیقه برنامه‌ی ورزشی همراه با ویدیو داره. چهار کتگوری Get Lean، Get Toned، Get Strong و Get Focused داره که از اسم‌شون مشخصه هر کدوم برای چه کاریه. هر کدوم از این کتگوری‌ها هم سه سطح از مبتدی تا پیشرفته دارن. این دسته‌بندی بهتون کمک می‌کنه تا طبق نیاز و توانایی خودتون، یکی از برنامه‌ها رو انتخاب کنید و حرکاتش رو انجام بدید.
با اجرای هر کدوم از این برنامه‌ها، ثانیه‌شمار سیستم هم شروع به کار می‌کنه. حرکت‌ها و مدت‌زمان انجام‌شون بهتون گفته می‌شه و می‌تونید همون‌جا ویدیوی اجرای حرکت رو هم ببینید. اصلاً تماشای اندام قشنگ ورزشکارهای نایکی هم خودش یه انگیزه‌ی اضافه برای ورزش کردن و داشتن اندام سالم و خوش‌ترکیبه.
ورزش‌هایی که انجام می‌دید توی سیستم ثبت می‌شه و توی بازه‌های زمانی خاص، بهتون جایزه هم داده می‌شه. مثلاً اولین جایزه دستور یک سری اسموتی خوشمزه و مفیده.
توی ورزش‌ها، گاهی از دمبل استفاده می‌شه و گاهی از توپ که اگر نداشتید هم می‌تونید با جایگزین‌های خونگی (مثلاً بطری آب‌معدنی کوچیک که با خاک پر کردید) کارتون رو راه بندازید.
تنها نکته‌ی منفی این اپ از نظر من، اینه که مربی بالای سرتون نایستاده تا حرکات‌تون رو چک کنه و اگر اشتباه انجام می‌دید، بهتون تذکر بده. اما خب، راستش از خیلی از مربی‌های بدنسازی که من دیده‌ام، حرفه‌ای‌تر کار می‌کنه.
توصیه‌های من:
- توی این برنامه‌ها مستقیماً ماهیچه‌ها درگیر می‌شن. ماهیچه هم چیزی نیست که بشه هفت روز هفته ازش کار کشید. بنابراین یادتون نره که حداقل یک روز در هفته به خودتون استراحت بدید. بهتره برای باقی روزها هم برنامه‌ی متنوع داشته باشید. یک روز روی شکم کار کنید، یک روز با برنامه‌ی چربی‌سوزی، یک روز برید سراغ چربی‌های باسن و به همین صورت.
- آمادگی ذهنی و جسمی برای شروع این برنامه خیلی مهمه. روزهای اول به احتمال خیلی زیاد بدن درد می‌گیرید. من وقتی کار با این اپلیکیشن رو شروع کردم، برنامه‌ی دوی مرتب و منظم داشتم و فکر می‌کردم آمادگی‌ام خوبه. با این حال چند روز اول، هر کاری، حتی نشستن یا درازکشیدن عذاب‌آور بود برام! بدونید که طبیعیه و پروسه‌ائیه که طی می‌شه و بعدش می‌تونید با خیال راحت ورزش کنید.
- حجم خود اپلیکیشن پایینه، اما بعد از اولین بار اجرا، ازتون می‌خواد ویدیوهای آموزشی حرکات رو دانلود کنید که حجمشون زیاده و احتیاج به اینترنت پرسرعت داره.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.