پرسش و پاسخ و دوباره تجریبات


خب حالا که به روزهای آخر چالش نزدیک می‌شیم چند تا نکته به نظرم رسیده که باید باهاتون در میون بذارم. (فقط حواس‌تون باشه هدف این چالش، درونی کردن تغییر لایف استایل و دیسیپلین جدید زندگی‌تون بوده. پس قرار نیست بعد از سی روز همه هورا بکشیم که آخ جون تموم شد! هر تغییری که در این سی روز در زندگی‌تون ایجاد کردید برای تمام عمر باید همراهی‌تون کنه پس بازی تازه شروع شده، منتهی این‌بار اصولی!)
یک: انقدددددر عجول نباشید! چرا انقدر آمار و ارقام و اعدادی که ترازو بهتون نشون می‌ده براتون مهمه که با نرسیدن به خواسته ذهنی‌‌ای که دارید ناامید می‌شید؟ همین بالا نوشتم! مگه مسابقه هست یا قراره که سر زمان خاصی به نتیجه برسید؟ اشتباه‌تون همینجاست. قرار شد این تغییر لایف استایل همیشگی باشه چون اگه غیر از این باشه و با رسیدن به هدف‌تون دوباره برگردید به لایف استایل اشتباه و ناسالم قبلی تمام زحماتی که این مدت کشیدید به باد فنا می‌ره در کسری از ثانیه و به چشم برهم زدنی! پس ریلکس باشید و با آرامش ادامه بدید. اگه دارید به نسبت بقیه کمتر وزن می‌کنید در نظر بگیرید بدن با بدن از زمین تا آسمون سیستم کاهش یا ازدیاد وزنش فرق می‌کنه. من خودم زود چاق می‌شم زودم لاغر می‌شم. یکی دیر چاق می‌شه دیر هم لاغر می‌شه. باور کنید دیدم که می‌گم! اینکه سر یک هفته اومدین شکایت که ما وزن‌مون کم نشد و غصه‌داریم و ناامید شدیم و اینا! واقعن باید بگم اگر که این ذهنیت رو دارید بهتره اصلن ولش کنید چون به طور مشخص هنوز با ذهنیت اشتباه رژیم‌های غلط و سنتی دارید جلو می‌رید که تا الان همه صد بار سرمون رو به شدت کوبیدیم به سنگ‌شون! اگر که یک ماهه (زیر یک ماه هم نه!) سالم و به اندازه خوردید (فرقی نمی‌کنه اگه از روش کالری شماری، یا پورشن بندی، یا بقیه روش‌های علمی جدید برای کنترل مواد غذایی که می‌خورید استفاده کردید) و ورزش و فعالیت مناسب هم در کنارش داشتید و هنوز وزنی کم نکردید احتمالن یا به خاطر اینه که دارید عضله اضافه می‌کنید و وزن عضلات‌ جدیدتون داره وزن چربی که از دست دادید رو جبران می‌کنه و روی وزنه نشون می‌ده (که مطمئنم در این حالت خودتون حس می‌کنید از لحاظ سایز کمتر شدید و احساس سبکی بیشتر دارید) و اگر به جز اینه حتمن به دکتر مراجعه کنید برای یه سری آزمایش‌ها تا مشخص بشه که چرا بدنتون برای کاهش وزن داره مقابله می‌کنه و مشکل شاید از جای دیگه‌ای باشه که با خوردن یه قرص قابل حل و درمان باشه.
 
دو: مساله تناسب اندام که از من خیلی سوال می‌شه!
چیزی که این وسط رل خیلی خیلی خیلی مهمی رو بازی می‌کنه که در پاراگراف بالا هم بهش اشاره کردم <زمان> هست! گذر زمان! بله! مثال می‌زنم! خود بنده یک سال و دو ماه پیش رژیمم تموم شد و با قد ۱۶۴ از وزن ۷۵ رسیدم به وزن ۵۲ بدون ورزش! فقط با کمخوری. تازه اون موقع من هنوز خودم مفهوم تغییر لایف استایل رو نمی‌دونستم. کسی رو هم نداشتم اینا رو برام توضیح بده که من و امثال من داریم برای شماها توضیح می‌دم. خودم با سعی و خطا و تفکر به این نتایج رسیدم. این سیستم ساپورت گروهی هم اون موقع برای من وجود نداشت. کسی نبود ازش انگیزه بگیرم. پس شماها الان توی شرایط بسیار ایده آل تری از من هستید و در نتیجه بهانه ممنوع! خلاصه من به وزن هدف رسیده بودم (بعد از یک عالمه روش‌های اشتباهی که توی سعی و خطا امتحان‌شون کرده بودم) بدون ورزش با هیکلی بسیار نامتناسب! به قول دوستم می‌گفت که انگار پوستت برات گشاد شده. آدم لاغری بودم با استایل آدمی که داد می‌زد یه زمان خیلی چاق بوده! بعضی نقاط بدنم زیادی لاغر شده بود ولی هنوز پاها و بازوها چاق بودن. اصلن انگار تغییر زیادی نکرده بودن. من اما عجول نیستم. می‌دونستم این لایف استایل جدید رو برای خودم انتخاب کرده‌ام و پذیرفته‌ام برای تمام عمر. خیلی هم اهل مته به خشخاش گذاشتن نبودم. واقعن با همون هیکل بدون تناسبم از اینکه لاغرتر و سبک‌تر بودم راضی بودم. بعد چی شد؟ این وسط کم کم ورزش هم بهش اضافه شد. نه ورزش حرفه‌ای به خاطر رسیدن به تناسب اندام. همون راه رفتن و دویدن صرفن برای رقابت با خودم و شوهر خواهر گراهی که همینجا بدون تعارف می‌گم اگه اون نبود من هیچوقت هیچوقت هیچوقت جرات و اعتماد به نفس رسیدن به این مرحله رو نداشتم. مطمئنن سر همون وزن ۶۰ رژیم رو تموم می‌کردم و دوباره حتمن تا الان رسیده بودم به وزن ۷۵! یادمه پارسال همین موقع‌ها داشتم موهای خواهرم رو جمع می‌کردم و اون برگشت بهم گفت پریسا همینطوری با بازوهای شلت بال بال بزنی می‌تونی مثل پرنده‌های مهاجر مسافرت کنی! (بله خیلی ناراحت شدم اما به خودم اومدم که درسته ترازو من رو لاغر نشون می‌ده اما واقعن تناسب اندامی در کار نیست هنوز و بهتره خودمو با عدد و رقمی که ترازو بهم نشون می‌ده گول نزنم!) این شد که ورزش وارد زندگیم شد که خیلی هم جدی نبود هیچوقت متاسفانه. ولی حالا چی شد که با اینکه اقدام جدی برای تناسب اندامم نکردم الان بازوها و پاهام خوش فرم تر شدن و بقیه جاهای بدنم که زیادی لاغر شده بود متناسب تر شده و پوستم دیگه خیلی برام گشاد نیست؟؟؟؟ جواب؟ گذر زمان!!!!
زمان بدید! وقتی به هدف وزن مطلوب‌تون رسیدید انتظار نداشته باشید همه چیز یهو عالی و مانکنی باشه! (واقع گرا باشید). شعار اول چی بود؟ اینکه این سیستم و روش برای همیشه ادامه داشته باشه پس ادامه اش بدید و ورزش کنید و مطمئن باشید که در طی گذر زمان به تناسب اندام هم خواهید رسید. هیکل منم الان مدت‌هاست که وقتشه جدی‌تر بهش از لحاظ ورزشی رسیدگی بشه که از این هفته منم با پرسونال ترینر می‌خوام ورزشم رو جدی‌تر ادامه بدم.
 
پس لطفن انقدر عجول نباشید و انقدر زود ناامید نشید و اراده ها رو بالا نگه دارید.
 
یه سری هم سوال مشترک جواب بدم اینجا:
 
یک: خیلی می‌پرسید که چطور می‌شه کسی رو توی فیت بیت ادد کرد. متاسفانه فیت بیت هنوز این قابلیت رو نداره که از توی اپ موبایلش بشه دوست خاصی که مد نظرتون هست رو ادد کنید. باید از توی وب‌سایتشون لاگین کنید و از توی قسمت دشبورد در قسمت دوستان به ایمیل کسی که می‌خواین اددش کنید درخواست دوستی بفرستید. پس حتمن به ایمیل کسی که میخواین اددش کنید نیاز دارید.
 
دو: هیچوقت نذارید بدن‌تون به رژیم یا ورزش خاصی عادت کنه. همیشه برنامه‌های متنوع داشته باشید.
به قول معروف Routine Kills
 
سه: زیاد از حد کالری دریافتی‌تون رو کم در نظر نگیرید و بدن‌تون در حالت قحطی قرار ندید. در این صورت بدن از ترس کم اوردن مواد غذایی هرچی که بهش برسه رو شروع می‌کنه به ذخیره کردن و اگر که بدنتون به این حالت عادت کنه کاهش وزنی در کار نخواهد بود و بسیار طول خواهد کشید تا عادت بدنتون رو عوض کنید تا از مود قحطی زدگی در بیاد و دوباره سوخت و سازش نرمال بشه.
 
چهار: حتمن دیگه همه می‌دونید دویست کالری نوشابه با دویست کاری مثلن سینه مرغ از لحاظ کالری یکسانن اما ارزش غذایی بسیار متفاوتی دارن. پس بودجه محدود کالری روزانه‌تون رو با درایت انتخاب کنید. از غذاهایی استفاده کنید که هم سیر نگهتون داره همه مواد لازم و مفید رو به بدنتون برسونه.
 

پنجم: تفکر اشتباه دیگه اینه که آدم ورزش کنه پس هر چی خواست بخوره! اونایی که ورزش می‌کنن می‌دونن آدم باید زحمت زیادی بکشه واسه سوزوندن ۳۰۰ کالری که همون ۳۰۰ کالری می‌شه دو اسلایس نون. پس برای کاهش وزن اولین پارامتر تاثیرگذار کم خوردن و کنترل میزان ورودی مواد غذایی به بدن هست. فقط با ورزش کردن و بعد هر چی دلتون خواست خوردن آدم لاغر نمی‌شه.
 
شش: باهوش باشید. مته به خشخاش نذارید و خودتون رو درگیر جزییات بی اهمیتی که در گذر زمان حل می‌شن نکنید و به نگاه‌تون به تصویر بزرگ باشه. دنبال روی بقیه نباشید. خودتون لایف استایل سالم جدیدتون رو بر اساس نیازها و روزمرگی ها و مسایل خانوادگی خودتون طراحی و پیاده کنید. هیچکس بهتر از خودش نمی‌دونه چی براش بهتره و چی به کارش نمیاد.
 
هفت: موفق باشید :*
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.